Communicatiehuis de Liemers

Moet een website nou echt “responsive” zijn?

woensdag, 15 april 2015 Geschreven door 

Onlangs had een klant een mailtje van Google doorgestuurd met de volgende tekst: “De systemen van Google hebben pagina's op uw site getest en hebben vastgesteld dat 100% hiervan kritieke problemen met mobiele bruikbaarheid heeft. … Deze pagina's worden niet als mobielvriendelijk beschouwd door Google Zoeken en worden daarom dienovereenkomstig weergegeven en gerangschikt voor smartphonegebruikers.”

Reden voor paniek? Dat ligt er aan. Wij wisten al dat Google het heel prettig vindt als je website geschikt is voor mobiel, maar vanaf 21 april zal een website die niet mobiel vriendelijk is zakken in de zoekresultaten. Vooral in de mobiele zoekresultaten zal dit je positie sterk beïnvloeden, maar ook in de resultaten op de PC kan het invloed hebben. Daar is het één van de vele punten waar Google naar kijkt bij het beoordelen van je website.

Geschikt voor mobiel in Jip-en-Janneke-taal

Maar laten we eerst even een stapje terug doen. Wat betekent ‘geschikt voor mobiel’ of 'mobiel vriendelijk' nou precies? Simpel gezegd: Dat je website zich anders gedraagt op een mobiele telefoon of tablet dan op een pc. De website past de vormgeving (en soms zelfs de inhoud) aan het apparaat aan waarop je de website bekijkt. Zie je de website op een computer met bijvoorbeeld 3 kolommen naast elkaar, dan zie je deze op een mobiele telefoon over de volle breedte onder elkaar. Het volledige menu wordt verborgen achter een icoontje en klapt uit naar eenvoudig klikbare links. Plaatjes passen zich aan de breedte van het scherm aan en er kunnen bepaalde knoppen alleen op de telefoon (of juist niet op de telefoon) worden weergegeven. Kortom, op een dergelijk klein scherm werkt de website veel fijner.

In sommige gevallen is het een hele andere website, maar vaak is het gewoon dezelfde website maar ziet die er verschillend uit op computer, tablet of smartphone.

Als je website niet geschikt is voor mobiel wordt alles gewoon verkleind weergegeven. Het ziet er dus precies hetzelfde uit als op een pc, maar dan kleiner. Het gevolg is dat je de tekst niet kunt lezen zonder in te zoomen en je veel moeite moet doen om door te klikken naar andere pagina’s.

Wat betekent dit concreet?

De vraag rijst nu natuurlijk of je echt in de problemen zit als je website niet geschikt is voor mobiel. Het antwoord is voor iedere onderneming verschillend. Met deze mail geeft Google eigenlijk aan dat het in de zoekresultaten de voorkeur (lees voorrang) geeft aan mobiel geschikte websites. Is de vindbaarheid in Google belangrijk voor je, dan zul je dus echt over moeten stappen op een website die geschikt is voor mobiel.

Maar ook als zoekmachines minder essentieel voor je zijn, moet je misschien overwegen om je site aan te laten passen. Bekijk je eigen website maar een keer met je mobiele telefoon. Hoe gebruiksvriendelijk en nog belangrijker hoe conversiegericht is die eigenlijk als alles 5x zo klein is? Met andere woorden, is bedieningsgemak op je website belangrijk voor je, en daarmee de positieve (vaak eerste) ervaring die een potentiële klant met jouw bedrijf heeft? Dan kun je tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder mobielvriendelijke website.

Ik wil een mobiel vriendelijke site, hoe werkt dat?

In veel gevallen kan de vormgeving van de huidige website omgezet worden naar een mobielvriendelijke variant. Op PC blijft de opmaak gelijk en we zorgen er dan voor dat op tablet en telefoon de opmaak zich aanpast.

Wil je advies over jouw eigen website? Neem dan contact met ons op.

Dit artikel is ook verschenen in MKB Duiven Nieuws

Lees 1148 keer
Rachel Walraven

Webdesign & digitale nieuwsbrieven
Lees mijn blogs

06 - 133 91 722
webwerk@communicatiehuisdeliemers.nl

Laat een reactie achter