Communicatiehuis de Liemers

5 tips om straf van Google te voorkomen

maandag, 11 augustus 2014 Geschreven door 

In mijn vorige blog schreef ik hoe je op een geoorloofde manier Google voor de gek kunt houden. White hat SEO noemen ze dat. Maar er zijn ook een heleboel trucjes waar Google niet zo blij mee is (black hat SEO). Wordt je daar op betrapt, dan kun je er op wachten dat Google je gaat afstraffen.

Hoe? Door je te laten zakken in de zoekresultaten (en we weten allemaal dat lager dan de 1e pagina eigenlijk geen zin heeft) of je zelfs volledig te verwijderen uit de geïndexeerde pagina's.

Wat kun je doen om dat te voorkomen.

1. Schrijf originele teksten

De oproep om vooral eigen teksten te schrijven klinkt zo logisch, maar er zijn legio teksten die meer dan één keer gebruikt worden. Zelfs als je bijvoorbeeld iets van Wikipedia overneemt, zal Google dit al zien als dubbele content. Als je twee pagina's hebt die precies hetzelfde zijn op een paar woorden na (bijvoorbeeld plaatsnamen), zal Google dat ook zien als dubbele content. Google zal de oudste tekst aanwijzen als de originele tekst. De andere pagina zal hij lager in de zoekresultaten tonen.

Wil je toch gevonden worden op beide plaatsnamen, zorg dan voor twee compleet verschillende teksten.

2. Maak wijs gebruik van je zoekwoorden

In een normale situatie zal het woord waar de tekst over gaat ongeveer 5 tot 8% voorkomen. Als dat percentage hoger ligt, voelt dat niet als natuurlijk. Dat weet Google ook. Het heeft dus geen zin om een tekst helemaal vol te stoppen met zoekwoorden (keyword stuffing).

Hetzelfde geldt voor plaatjes. Google indexeert alleen tekst, maar door de plaatjes een naam te geven (taggen) kunnen ze toch geïndexeerd worden. Het is dus verstandig om in die tags je zoekwoord terug te laten komen. Maar wees daar voorzichtig mee en maak de tag niet alleen voor Google door een hele lange tag-tekst te maken met allerlei variaties van hetzelfde zoekwoord.

3. Behandel Google net als elke andere bezoeker

Het is natuurlijk heel verleidelijk (en technisch ook mogelijk) om Google iets anders te tonen dan de echte bezoeker van de website. Zo zou je aan Google een pagina kunnen laten zien die volledig is geoptimaliseerd voor een bepaalde zoekterm. Maar vaak is zo'n pagina niet prettig leesbaar voor een echte bezoeker. Als je deze laatste nu een andere pagina aanbiedt met weinig woorden en een wervende tekst waar de zoekwoorden niet regelmatig terugkomen, zijn zowel Google als de echte bezoeker zo goed mogelijk bediend. Dat zou je denken. Echter, Google houdt daar niet van en wil op dezelfde manier behandeld worden als een echte bezoeker.

Wat hier ook onder valt is onzichtbare tekst doordat de letters dezelfde kleur hebben als de achtergrond. Dit trucje is al heel lang achterhaald, maar dat moet je maar net weten.

4. Pas op met gekochte linkjes

Linkjes van andere sites naar jouw site spelen een hele belangrijke rol bij zoekmachines. Als er linkjes van populaire en kwalitatief goede sites naar jouw site zijn, dan is dat voor Google een teken dat jouw site waarschijnlijk ook wel goed zal zijn. Die linkjes moeten dan wel relevant zijn. Een link van een kapper naar een site met haarproducten is logisch, maar een link van diezelfde kapper naar een site van een aannemer is dat in principe niet (in de ogen van Google). Dat een paar van deze linkjes naar je website gaan is in principe helemaal niet erg, het draagt alleen niet bij voor je SEO.

Het wordt een ander verhaal als er heel veel linkjes komen van sites die totaal niets met jouw product, locatie, dienst etc. Vaak komen deze linkjes via een linknetwerk van bedrijven die tegen betaling een linkje plaatsen op hun (speciaal daarvoor gemaakte) website. Als Google daar achter komt, doordat er een grote hoeveelheid linkjes in één keer ontstaan vanaf lage kwaliteit websites, zul je compleet verwijderd worden uit de zoekresultaten. Pas als al deze linkjes zijn verwijderd (wat de maker van de linkjes moet doen, en daar heb je geen invloed op) kun je een verzoek indienen om weer opgenomen te worden in de zoekresultaten.

5. Alles met mate

Door de zoekwoorden op de juiste plaatsen en met een bepaalde opmaak te gebruiken kun je Google helpen bij het indexeren. Het idee is dat als een woord bijvoorbeeld in een kop staat, dan zal de tekst waarschijnlijk daar ook wel over gaan. Hetzelfde geldt voor de titel van de pagina, het gebruik van vette tekst etc. Maar als je daar té veel gebruik van maakt, komt het niet meer natuurlijk over en zal Google het als opzet zien.

Toch gestraft?

Heb je het idee dat je website gestraft is door Google? Dan zijn er diverse methodes om dat te testen. Ben je echt de pineut, zorg er dan voor dat je alle "fouten" herstelt en vraag om een heroverweging bij Google. Heb je daar hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op.

 

Betekent dit dat je gewoon overgeleverd bent aan de grillen van Google en dat je er zelf niets aan kunt doen om beter te scoren in de zoekmachines? Gelukkig is het antwoord daarop nee. Wil je tips om op een correcte manier Google te beïnvloeden? Lees dan het blog 5 tips om Google “voor de gek” te houden.

Lees 17341 keer
Martine Wijnen

Online communicatie en strategie 
Lees mijn blog

06 - 50 66 25 96
spurt@communicatiehuisdeliemers.nl

Laat een reactie achter