Communicatiehuis de Liemers

Voor wie is je website?

dinsdag, 10 juni 2014 Geschreven door 

Als ondernemer ben ik natuurlijk druk bezig met mijn website. Eerst bedenken voor wie de site bedoeld is en wat ik er mee wil bereiken. Vervolgens een logische menustructuur bedenken, de teksten schrijven en ideeën ontwikkelen over de vorm.

Pas als ik het idee grotendeels op papier heb ga ik naar een vormgever en een webbouwer. Ik heb het al helemaal uitgedacht, zo moet mijn website er uit zien. Een intro in de vorm van een handgeschreven brief lijkt me dé manier om de bezoeker persoonlijk welkom te heten in mijn virtuele kantoor. Het gesprek met de webbouwer was nog geen 10 minuten oud of ik werd met mijn enthousiaste ideeën terug op mijn plek gezet. Wat ik wilde was ondenkbaar. Hoezo, dacht ik. De meest ingewikkelde sites vind ik terug op het internet. Waarom zou deze simpele digitale folder niet kunnen? Het antwoord luidde: “dat is niet Google vriendelijk!” Want de handgeschreven brief wordt niet als tekst herkend en de website wordt daardoor slecht vindbaar.

En nu vraag ik me dus af, voor wie maken we tegenwoordig onze website. De echte bezoeker of de zoekmachine? Ik denk dat het antwoord vaak de verkeerde is, namelijk voor Google. Maar is dit terecht? Natuurlijk, mensen die latent naar je op zoek zijn, moeten je kunnen vinden. Maar is het niet belangrijker om de mensen die echt in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn en rechtstreeks naar je website gaan, de juiste indruk te geven? Misschien loop ik grote opdrachten mis, maar de kans dat ik juist door de personal touch een fantastische klant krijg is net zo groot. Dat de noodzaak voor een goede vindbaarheid per bedrijf of branche verschilt, realiseer ik me terdege, maar ik persoonlijk kies toch liever voor de echte bezoeker dan voor Google.

Nou moet ik toegeven dat de handgeschreven brief nooit op de website terecht is gekomen, dus ook ik ben deels gezwicht. Want gelukkig zijn er hele goede en legale methodes om zowel Google als de echte bezoeker tevreden te houden. Daarover meer in een volgende blog.

 

 

Lees 13533 keer
Martine Wijnen

Online communicatie en strategie 
Lees mijn blog

06 - 50 66 25 96
spurt@communicatiehuisdeliemers.nl

Laat een reactie achter