Communicatiehuis de Liemers

LinkedIn is meer dan een digitale kaartenbak

zondag, 20 maart 2016 Geschreven door 

In Nederland heeft LinkedIn meer dan 6 miljoen gebruikers. Grote kans dat jouw doelgroep daar dus ook tussen zit. Je zou dus zeggen dat LinkedIn “the place to be” is om aan nieuwe klanten te komen, zeker als het gaat om business-to-business. Toch gebruiken veel mensen LinkedIn voornamelijk als een veredelde digitale kaartenbak. En dat terwijl er zo veel meer mogelijk is.

De kracht van de bedrijfspagina

De bedrijfspagina’s van LinkedIn zijn in opkomst. Dat is ook niet zo vreemd. Het is namelijk de plek waar alle persoonlijke profielen van de medewerkers samenkomen. Een centrale plek waar niet alleen de algemene informatie over het bedrijf op staat, maar vooral ook de actualiteit. Medewerkers kunnen eenvoudig berichten doorplaatsen op hun eigen profiel en zo een sneeuwbaleffect creëren. Met andere woorden, stimuleer je medewerkers om een goed profiel te maken en te onderhouden, geef een aantal mensen toegang tot het bedrijfsprofiel om zelf ook berichten te plaatsen en communiceer je bedrijfspagina op alle online en offline fronten.

Ook ZZP-ers ontdekken de kracht van de bedrijfspagina. Je zou zeggen dat je als éénpitter zo’n pagina niet nodig hebt want je bent tenslotte zelf het bedrijf. Maar mensen die jou persoonlijk nog niet kennen zullen niet zo snel met je willen linken, maar kunnen wel geïnteresseerd zijn in wat je doet. Het volgen (of in ieder geval bekijken) van een bedrijfspagina is dan veel logischer. Tip: als je een update op je bedrijfspagina plaatst, vind hem daarna “interessant” met je eigen profiel, dan komt het bericht op je eigen timeline en verspreidt de boodschap zich sneller.

LinkedIn als zoekmachine

De eenvoudigste manier om je product of dienst te verkopen is als de doelgroep jou benadert, in plaats van andersom. Je weet dan namelijk zeker dat hij of zij behoefte heeft aan iets wat jij biedt. Hoe kun je dat toch een handje helpen? Helaas kunnen we niet in de hoofden van anderen kijken, maar je kunt er wel voor zorgen dat áls mensen naar je dienst of product op zoek zijn, ze dan jou of jouw bedrijf ook tegenkomen. Hoe? Door je profiel handig te vullen met zoekwoorden en door regelmatig updates te posten. Laat zien dat je met je vak bezig bent; op je eigen profiel en in groepen. Heb je altijd al willen bloggen? Sinds kort kun je dat ook op LinkedIn. Een perfecte manier om op een natuurlijke manier zoekwoorden te verwerken.

Op zoek naar nieuwe klanten

Als ondernemer ga je natuurlijk niet alleen maar afwachten tot de telefoon rinkelt, maar ga je zelf ook actief op zoek naar nieuwe klanten of contacten. Dat kan heel goed met LinkedIn. Kijk daarbij wel verder dan het beroep van iemand of welke mensen werken bij een bedrijf waar je graag voor wilt werken. Ga gericht op zoek naar groepen waar je doelgroep in zit en bekijk de discussies. Je kunt ook gericht in de blogs zoeken naar bepaalde kernwoorden. Wil je nog meer mogelijkheden om te zoeken binnen LinkedIn en zo aan nieuwe klanten komen? Overweeg dan een betaalde versie van LinkedIn. De Sales Navigator biedt je veel extra functionaliteit om de doelgroep te vinden en met hem of haar in contact te komen. Heb je eenmaal een interessant persoon gevonden? Probeer dan zo veel mogelijk over hem of haar te weten te komen. Bekijk de recente updates en de bedrijfspagina. Kijk wie al met hem of haar gelinkt is zodat je diegene kunt vragen om een introductie. Met andere woorden; maak gebruik van LinkedIn om die persoon al vast te leren kennen. Dat maakt koude acquisitie al snel een beetje lauw.

Dit artikel is ook verschenen in MKB Duiven Nieuws

Lees 639 keer
Martine Wijnen

Online communicatie en strategie 
Lees mijn blog

06 - 50 66 25 96
spurt@communicatiehuisdeliemers.nl

1 Reactie

  • Reactielink desiree kester vrijdag, 15 april 2016 10:47 Geplaatst door desiree kester

    interessant verhaal Martine.
    Organiseren jullie een speciale avond over LinkedIn met vooral toepassingen.
    Dan hou ik mezelf aanbevolen.
    desiree

    Rapporteren

Laat een reactie achter