Communicatiehuis de Liemers

Hoe hard schreeuw jij om op te vallen?

woensdag, 08 juli 2015 Geschreven door 

De afgelopen jaren is er veel veranderd in medialand. Online heeft grote stappen gemaakt. Dat wil niet zeggen dat printmedia overbodig is geworden. Toch zijn er veel vooroordelen over de inzet van krant, tijdschriften enz.

We horen het bijna dagelijks. De vooroordelen over de traditionele printmedia:

  • Wie leest er nu nog een krant?
  • Weet je wel hoe duur adverteren is? Daar heb ik geen budget voor.
  • Met een advertentie kun je toch niet meer opvallen, tenzij je een hele pagina kiest!
  • Wie bekijkt er nu die hele stapel folders die elke week in de bus vallen?

Ik zeg niet dat deze opmerkingen losse flodders zijn, maar wel heel subjectief. Want wie bepaalt of iets duur is of niet . Is het niet zo dat je moet investeren om er iets voor terug te krijgen? Natuurlijk moet je kritisch zijn op elke euro die je uitgeeft. Maar dat geldt toch voor elke aankoop of investering? Belangrijkste vraag is: wie wil ik bereiken en wat heb ik te vertellen?

Doelgroep

Voor elke communicatieboodschap geldt dat je voor ogen moet hebben voor wie jouw product interessant is. Als je dan ook nog weet welk “probleem” je oplost voor je potentiële klant, dan komen we dichterbij de vraag hoe hard je moet schreeuwen.

Boodschap

Daarna kun je nadenken over de boodschap die je wilt vertellen. Te vaak zien we boodschappen die wel vertellen wat het product doet, maar niet wat het je biedt. Als ik als lezer geen probleem denk te hebben, waarom zou ik dan jouw advertentie lezen.

Bereik en budget

Stel jezelf de vraag wie en wat je wilt bereiken. Wil je bezoekers trekken naar je evenement, heb je iets te vieren, of heb je een mega-actie die niemand mag missen? Als je dat weet, bepaalt dat mede je uitstraling en ook de manier waarop je de doelgroep aanspreekt. Weet je dan ook waar je doelgroep is en wat ze lezen, dan is een oplossing dichtbij.

Terug naar de vooroordelen.

  • Kranten worden nog steeds gelezen, maar niet door iedereen even goed.
  • Adverteren is duur als je doelgroep het door jou gekozen medium niet leest.
  • Een opvallende advertentie is niet alleen afhankelijk van het formaat, maar inhoud die antwoord geeft op de (latente) vraag van je doelgroep is minstens zo belangrijk.
  • Iedereen zegt dat hij of zij die hele stapel folders direct in de kliko gooit, schaamt zich waarschijnlijk om te zeggen dat ie ze toch doorkijkt. Cijfers wijzen uit dat tussen de 85-90% van de folders minstens worden doorgebladerd.

Blijft de vraag of je moet schreeuwen om op te vallen. Opvallen met de juiste boodschap, is niet afhankelijk van formaat. Om uiteindelijk resultaat te behalen, is herhaling van je boodschap van veel groter belang.
Om tot een goed plan te komen, is weten waar jouw klanten je boodschap lezen cruciaal. Dat kan in gedrukte media zijn, maar kan ook online. Met een plan waarin je zowel offline- als online kanalen inzet, kun je kruisbestuiving creëren.

Lees 1130 keer
Paula van Remmen

Crossmediale communicatie 
Lees mijn blog

06 - 51 80 60 19
dvvr@communicatiehuisdeliemers.nl 

Laat een reactie achter