Communicatiehuis de Liemers

De eerste indruk...

woensdag, 16 juli 2014 Geschreven door 

Ken je dat? Er komt een iemand binnen en direct heb je een gevoel bij die persoon. Je gaat het gesprek aan. Je eerste indruk wordt bevestigd of juist niet. Wat doe je dan?

Een situatie die dagelijks voor komt. Iedereen zal dit herkennen. Laten we de situatie eens omdraaien .

Stel: een potentiële medewerker, latent zoekend naar een baan in jullie branche, ziet een auto rijden met jouw bedrijfsnaam erop. Die auto heeft de laatste maanden geen wasstraat gezien. Wat denkt deze man of vrouw? In het positiefste geval: ‘Ze zijn vast heel druk.’ De gedachte die direct daarna komt: ‘Zou ik bij zo’n bedrijf willen werken? Ze zijn er zelf niet trots op.’ Komt deze persoon daarna een vacature tegen van je bedrijf, zal deze ervaring dan bijdragen aan een sollicitatie? Ik denk het niet. Een gemiste kans?

Het is maar een voorbeeld, maar raakt wel de kern van arbeidsmarktcommunicatie. Hoe sta je bekend in de markt, bij je medewerkers, concurrenten, (potentiële) klanten, leveranciers? Hoe wordt je bedrijf naar buiten uitgedragen? Hoe stel je je op bij een eerste kennismaking en komt dit overeen met de realiteit?

De rolverdeling draait 180°. Werkzoekenden bepalen zelf bij welke werkgever ze willen werken. Wat biedt een werkgever mij? Kan ik groeien? Onderwerpen als de bedrijfscultuur en het verhaal van de huidige medewerkers over het bedrijf en de werkgever vinden ze belangrijk. Met de verwachte krapte op de arbeidsmarkt vist iedereen straks in dezelfde vijver. De werkgever die zich het beste profileert, zal de interessantste partij zijn. Wacht niet tot je echt mensen nodig hebt, maar begin nu. Laat je zien, laat zien waar je mee bezig bent en wat je als werkgever te bieden hebt.

Weet waar je potentiële medewerkers zich ophouden, on- en offline. Maak gebruik van je huidige medewerkers. Zij zijn de beste ambassadeurs voor je bedrijf. Weet hoe zij over hun werk denken. Maar blijf wel authentiek. Ook je bedrijf laat een eerste indruk achter. Die moet wel zijn wie je bent.

Je algemene bedrijfsimago en je werkgeversimago staan dichtbij elkaar. Dat is wat je bent. Dat is ook waar over gepraat wordt, in de markt, bij de concurrent, maar ook thuis.

Arbeidsmarktcommunicatie leeft op straat. Daar doe je de eerste indruk op.

Wil je meer weten over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding of een effectieve en betaalbare inzet van online vacaturesites, mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of bel 0316-282451. Wij werken voor mensen en met mensen. Daar halen wij onze energie uit en laten wij onze eerste indruk achter.

Lees 15576 keer
Paula van Remmen

Crossmediale communicatie 
Lees mijn blog

06 - 51 80 60 19
dvvr@communicatiehuisdeliemers.nl 

Laat een reactie achter