Communicatiehuis de Liemers

9 tips bij de bouw van een site

woensdag, 07 mei 2014 Geschreven door 

Na het lezen van het blog over de voor- en nadelen van het zelfbouwen van een website, heb je besloten het zelf te gaan doen. Waar moet je allemaal aan denken? 

Om je op weg te helpen heb ik de belangrijkste dingen voor je op een rij gezet.

1. Keuze van het CMS

Afhankelijk van je behoefte en wensen kies je een CMS. Er zijn er talloze te vinden op internet. Zowel betaalde als gratis versies. Veel gebruikte (en gratis)  CMS-en zijn Wordpresse en Joomla.

Wordpress is van oorsprong een blog CMS, maar tegenwoordig ook geschikt voor complete websites en webshops. De insteek van Wordpress is om zo min mogelijk functies in het standaardpakket aan te bieden. Voor alle extra’s moet je plugins installeren. Hierdoor is het een redelijk overzichtelijk systeem.

Joomla gaat al wat langer mee dan Wordpress en is flexibeler. De insteek van Joomla is om veel functies standaard aan te bieden en er zijn nog meer extra te installeren. Hierdoor is het systeem veelzijdiger.

2. Is mijn hosting geschikt voor het CMS

Voor een website heb je 2 dingen nodig: een domeinnaam en een hostingpakket. De domeinnaam is je adres op internet (dat van ons is communicatiehuisdeliemers.nl). Met een hostingpakket huur je een plekje op een server waar de bestanden van je website staan. Een hostingbedrijf (ook wel host, of hoster genoemd) biedt je deze dienst aan; ruimte op hun server. Niet alle servers zijn zo geconfigureerd dat een CMS zonder problemen kan functioneren. Zorg dat je weet wat de technische eisen zijn van het CMS dat je gaat gebruiken en vraag het hostbedrijf of ze hier aan voldoen. Mocht dat niet zo zijn, dan kan je overwegen te verhuizen naar een een hostbedrijf die dit wel doet. Een verhuizing is redelijk eenvoudig aan te vragen door het nieuwe hostbedrijf.

3. Configuratie en inrichting

Zorg dat het CMS goed wordt ingesteld. Dit is nodig voor een correcte werking voor nu en in de toekomst, de veiligheid van de website en de vindbaarheid in de zoekmachines. Ook het inrichten van de structuur van de website is belangrijk. Denk dus goed na over hoe je de website wilt gaan gebruiken, welke pagina's er op moeten komen en hoe je hem mogelijk in de toekomst wilt uit kunnen breiden. 

4. Opbouw van de menustructuur

Zet van tevoren de menustructuur op papier. In een CMS kan een menu-item naar een enkel artikel of naar een categorie linken (bij de categorie komen alle artikelen in die categorie op de pagina, vaak met een lees meer link na een korte introductie tekst). Geef in de menu-structuur ook aan wat voor soort pagina achter het menu-item zit. Is dit gewoon een tekst pagina of moet er een foto galerij komen.

5. Beveiliging van je website

Voor de populaire CMS-en zoals Wordpress en Joomla komen regelmatig updates uit. Deze verbeteren bepaalde functionaliteiten en dichten gaten in de beveiliging van de website. Ook voor add-ons kunnen vernieuwde versie worden uitgegeven. Zorg er voor dat je deze updates installeerd om het risico op misbruik van je site zo klein mogelijk te houden.

6. Backups maken

Voor je een update of nieuwe functionaliteit installeert is het verstandig om een backup te maken (en deze backup te testen). Er kan altijd iets mis gaan en het is zonde om dan helemaal opnieuw te moeten beginnen.

7. Uitbreidingen op de basisfuncties van het CMS

Bedenk vooraf welke functies je nodig hebt voor je website. Hoe moet de vindbaarheid zijn in Google en moet je hier extra aandacht aan besteden bij het inrichten van het CMS? Wil je een fotogalerij op de website, inschrijfformulieren, ga zo maar door.  

8. Wetterlijk eisen aan een website of webshop

Voor een zakelijke website zijn er regels waar je je aan moet houden. Zo moet bijvoorbeeld je KvK nummer en BTW nr op de website vermeld worden. Ook moet je rekening houden met de Cookie wetgeving.

Voor webshops gelden nog meer regels. Zo moet je duidelijk op je website hebben staan hoe het retourbeleid er uit ziet, hoe iemand een klacht in kan dienen en moet er een fysiek adres op de site vermeld worden. Meer informatie vind je op het Ondernemersplein.

9. Analyse van de bezoekers

Wil je inzicht krijgen hoe je website het doet, hoeveel bezoekers je krijgt, hoeveel daarvan al vaker geweest zijn, uit welke regio ze komen etc. dan zijn statistieken onmisbaar. Zorg dat je deze installeert op je website. Google Analytics is een gratis en zeer uitgebreide tool.

Lees 24346 keer
Rachel Walraven

Webdesign & digitale nieuwsbrieven
Lees mijn blogs

06 - 133 91 722
webwerk@communicatiehuisdeliemers.nl

Laat een reactie achter