Communicatiehuis de Liemers

5 tips om Google “voor de gek” te houden

woensdag, 09 juli 2014 Geschreven door 

Hoewel ik in een vorig blog heb geschreven dat ik een groot voorstander ben om niet Google als je voornaamste doelgroep van je website te zien, kun je Google in veel gevallen ook niet negeren.

Als je nieuwe klanten voornamelijk via mond-tot-mond reclame krijgt, kun je de moeite besparen om de teksten Google-vriendelijk te schrijven. Maar als je afhankelijk van je website bent voor je handel, zul je toch wel degelijk daar aandacht aan moeten besteden. Helaas sluiten de eisen die Google stelt aan teksten totaal niet aan bij de verwachtingen die een reguliere bezoeker van je website.

Wil je toch Google-vriendelijk én klantgericht gericht zijn met je website? Dan heb ik nog wel een paar tips hoe je je positie in Google op een geoorloofde manier (white hat SEO) kunt beïnvloeden.

1. Maak gebruik van de “blinde vlekken”

Mensen zijn gewoontedieren. Op een website verwachten ze dan ook dat het logo linksboven, de menustructuur bovenin of links staat en de tekst eronder/naast. Bepaalde delen van een pagina zijn daarmee automatisch een “blinde vlek”, een plek die het oog uit automatisme niet in eerste oogopslag ziet. Door op die plekken linkjes te zetten naar zogenoemde landingspagina’s, zullen ze niet zo opvallen. Voorbeelden zijn rechtsonderin of in de footer (onder de scroll-lijn).

2. Zet je zoekwoorden in de tekst

Dit klinkt misschien als een open deur, maar toch komt het regelmatig voor dat een tekst de zoektermen niet bevat. Wat als je jezelf een tuinarchitect noemt, maar er eigenlijk vooral gezocht wordt op hovenier? Of wat als je jezelf wel hovenier noemt, maar de tekst gaat voornamelijk over bijvoorbeeld het aanleggen van een tuin? Ook dan zul je niet gevonden worden op de oh zo belangrijke term hovenier.

3. Zet de zoektermen op de juiste plek in de tekst

Als je weet op welke zoektermen je gevonden wilt worden, zorg er dan voor dat je die zoekwoorden op de juiste plekken in de tekst zet:

  • In de URL, dus bv www.xxx.nl/hovenier
  • In de titel, dat is het regeltje bovenaan het stukje in Google, dus bv “Hovenier Zevenaar – bel Pietje Puk”
  • In de titels van de paragrafen. Zorg er dan wel voor dat ze een code H1, H2 of H3 meekrijgen
  • In de tekst zelf, maar zorg er dan wel voor dat de zoektermen niet vaker dan 5 – 8% voorkomt.
  • In de interne linkjes. Dus noem het geen “lees meer” maar bijvoorbeeld “meer informatie over hoveniers”
  • In geaccentueerde teksten (vet en cursief), maar overdrijf dit niet

Zorg er dan wel voor dat de tekst voldoende lengte heeft (minimaal 300 woorden).

4. Ga de concurrentie niet aan met de grote jongens

De concurrentie voor de 1e plek in Google is groot. De kans dat je met je kleine bedrijf en je kleine budget dan bovenaan komt met populaire termen als “verzekeringen” is dan niet zo groot. Ga dan op zoek naar de niches waar nog wel op gezocht wordt (weliswaar minder vaak) maar waar veel minder concurrentie op is, zoals “fietsverzekering”. Let daarbij wel op of er überhaupt gezocht wordt op de term. “Extra brede sandalen” heeft bijvoorbeeld maar 9 pagina’s in Google, maar er wordt niet op gezocht. De kans dat je bovenaan komt met goede teksten is dus best groot, maar het levert je waarschijnlijk geen nieuwe klanten op.

5. Schrijf verdiepingspagina’s

Je echte doelgroep heeft geen interesse in lange teksten waar bepaalde zoektermen overdadig veel gebruikt worden. Na één keer lezen, weten ze ook wel dat de tekst over een hovenier gaat. Daarom moet de tekst voor je klanten vaak beknopt zijn. Maar wat weerhoudt je ervan om “lees meer” pagina’s te maken. Zo bedien je in één keer twee behoeftes. De echte bezoeker die toch wel wat meer informatie wil hebben én Google die meer tekst nodig heeft om te kunnen achterhalen wat het onderwerp van een pagina is. Zorg er in dat geval wel voor dat de tekst op die pagina ook echt van toegevoegde waarde is voor de echte bezoeker.

Al met al zijn er genoeg mogelijkheden om met teksten je website beter te laten scoren in Google. Sommige van bovenstaande tips kun je eenvoudig zelf uitvoeren, voor andere heb je iets meer kennis nodig en wellicht de hulp van je webbouwer. Wil je weten hoe je de tips in de praktijk kunt brengen? Laat het me weten, ik help je graag.

Wil je weten waar Google niet van houdt? Lees dan mijn volgende blog over Black Hat SEO (verwacht in augustus 2014).

Lees 22211 keer
Martine Wijnen

Online communicatie en strategie 
Lees mijn blog

06 - 50 66 25 96
spurt@communicatiehuisdeliemers.nl

Laat een reactie achter