Communicatiehuis de Liemers

10 nieuwsbrief tips

woensdag, 15 oktober 2014 Geschreven door 

Veel bedrijven sturen regelmatig (of af en toe) een nieuwsbrief. Wij ook. Dit doe je over het algemeen om je publiek te informeren en op de hoogte te houden van alle interessante dingen die je hebt te vertellen.

Uiteindelijk moet dit resulteren in meer bezoek naar je website en meer nieuwe opdrachten. Maar hoe zorg je nou dat jouw nieuwsbrief geopend wordt, gelezen wordt en er actie op wordt ondernomen?

Hier 10 tips voor een succesvolle nieuwsbrief:

1. Zorg voor een goede onderwerpregel en preheader

Zorg voor een relevant en prikkelend onderwerp. De onderwerpregel is de eerste tekst die je ontvanger leest. Aan de hand van deze tekst besluit de ontvanger of hij de nieuwsbrief meteen leest of nog even wacht (en hem uiteindelijk misschien nooit opent).  
De preheader (het kleine stukje tekst dat nog boven je header staat) is de tekst die wordt weergegeven als preview van de nieuwsbrief. Dit is dus ook een tekst die je ontvanger ziet voor hij de nieuwsbrief opent en die hem kan overhalen meteen even te kijken. Laat deze dus aansluiten bij je onderwerpregel.

preheader

2. Zorg voor herkenbaarheid

Door gebruik te maken van een vaste header en je logo zorg je ervoor dat de lezer meteen ziet van wie de nieuwsbrief is.

3. Zorg voor een Call-to-action

Als de ontvanger je nieuwsbrief opent bepaalt hij in één oogopslag of het de moeite waard is om verder te lezen. Vertel meteen wat je de lezer wilt laten weten en zorg dat je afsluit met een duidelijke call-to-action (wat wil je dat de lezer nu doet). Zorg er voor dat deze belangrijkste boodschap meteen zichtbaar is. Zet je boodschap niet alleen in een plaatje.

calltoaction

4. Gebruik plaatjes met mate en beleid

Niet alle ontvangers hebben hun e-mail zo ingesteld dat de plaatjes meteen worden weergegeven. Standaard moet je hier als lezer eerst toestemming voor geven. Zorg dus dat plaatjes je boodschap ondersteunen en niet verkondigen. Geef plaatjes altijd een alt-text mee. Deze wordt getoond als het plaatje niet zichtbaar is.

5. Integreer je social media

Door links aan te bieden naar je website, Facebookpagina, Twitteraccount, Google + pagina, Linkedinprofiel etc. biedt je de lezer de mogelijkheid je op hun favoriete medium te volgen. Ook kan je mogelijkheden aanbieden om de nieuwsbrief via social media te delen.

6. Gebruik een inhoudsopgave

Als je meerdere dingen wilt vertellen zorg dan voor een korte inhoudsopgave zodat de lezer meteen ziet dat er interessante onderdelen voor hem bij zitten. Maak deze onderwerpen ook klikbaar zodat je via een link naar dat deel van de nieuwsbrief springt. Zeker voor mobiele lezers heel fijn.

7. Zorg voor goede en interessante content

Alles valt en staat met interessante content. Weet wat je lezers interesseert en sluit daarbij aan. Schrijf artikelen over een actueel onderwerp of geef tips en adviezen. Relevante content zorgt er voor dat de nieuwsbrief geopend wordt, er nieuwe aanmeldingen komen en de lezer zich niet uitschrijft voor het ontvangen van je nieuwsbrief.

8. Houd het kort

Probeer het aantal onderwerpen beperkt te houden. Als het er teveel zijn, stuur dan eventueel een tweede nieuwsbrief.
Houd de teksten kort. Heb je veel te vertellen over een onderwerp, zet dan een korte samenvatting in de nieuwsbrief en plaats de rest op je website. Een link in de nieuwsbrief leidt naar de tekst op je website.

9. Gebruik je footer

Plaats in je footer contactinformatie zodat men je makkelijk kan bereiken. Ook de verplichte afmeldoptie kan je hier kwijt.

10. Wees helder over wat en wanneer

Als mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, vertel ze dan wat ze kunnen verwachten en hoe vaak. Dit helpt ze met de keuze om zich wel of niet aan te melden.

Lees 7412 keer
Rachel Walraven

Webdesign & digitale nieuwsbrieven
Lees mijn blogs

06 - 133 91 722
webwerk@communicatiehuisdeliemers.nl

Laat een reactie achter